marți, 17 iulie 2012

Duminica dinaintea Nasteri Domnului

,,Veseleste-te Viflaime, Efrata, gateste-te, caci, iata Mieluseaua, pe Pastorul cel Mare, in pantece purtandu-l, se grabeste sa-l nasca." Condacul Inainteserbari.

    Aceste cuvinte ne reamintesc, noua crestinilor, implinirea Scripturi. Ca, Salvatorul omeniri, a sosit pe pamant pentru a mantui neamul pacatos, urmasul lui Adam.
    De peste cinci mii de ani, pacatele lui Adam, inchisese usile cerului pentru neamul omenesc, sfaramand legaturile care-l uneau cu Dumnezeu Creatorul. De acea tot pamantul era in asteptare unui izbavitor, care avea sa vina ca sa-l ridice din nou la demnitatea de fiu al lui Dumnezeu.
    Aceasta speranta a poporului ales a fost vestita dealungul intregi Scripturi, astfel:
              - Zamislirea lui Isus dintr-o fecioara este anuntata in cartea Faceri cap. 3/15, unde se spune: ,,vrajmasie voi pune intre tine si femeie, intre samanta ta si samanta ei; el iti va zdrobi capul, iar tu ii vei urmari calcaiul ei."
              - Nasterea lui Isus din fecioara este profetita de catre Isaia in cap. 7/14, unde citim: ,,iata fecioara va concepe si va naste fiu si il va chema Emanuiel, ce se talcuieste Mantuitor."
              - Locul nasteri este profetit de Miheia in cap. 5, 1 - 4 unde, spune: ,,Si tu Bethleeme...caci din tine se va naste povatuitor al carui inceput este in vesnicie."
    Apoi cu exactitate se vorbeste de numele lui, de patima si moartea lui, de inviere lui, cu sute de ani inainte de intruparea sa, care s-au implinit in persoana Mantuitorului nostru Isus Cristos.
    Dar asteptarea Mesiei, a unui izbavitor, se manifesta nu numai la evrei ci la intreg neamul omenesc, incat mari intelepti si ganditori ai antichitati , si-au exprimat credinta intr-un viitor Salvator al omeniri. Astfel ca:
              - indieni asteptau intruparea unui zeu care sa zdrobeasca capul sarpelui;
              - chinezi asteptau pe ,,Omul din Apus" care sa aduca fericirea dorita;
              - Grecii credeau ca Prometeu nu va putea scapa de chinuri pana cand un zeu nu le va lua asupra sa.
              - Platon si Aristotel credeau in Logosul sau Inteleptul universal;
              - Tacit, Suetoniu si Virgiliu, asemenea magilor, aratau ca pe vremea lor, asteptarea unui Mantuitor care va sa vina din Orient, era generala.
    Noul Testament, pe masura curgeri sale, citeaza evenimentele petrecut din profetiile Vechiului Testament.
    Pentru a arata arborele genealogic al lui Isus, sfantul evanghelist Matei imparte cele 42 de generatii din ,,Cartea neamului lui Isus" in trei grupe a cate 14 generatii.
    Astfel aflam ca, primi stramosi ai Domnului au fost: Avram, Issac si Iacob si toti care au urmat pe aceasta linie, pana la David.
    Cea de a doua grupa incepe de la psalmistul si regele David pana la stramutarea evreilor in Babilon.
    Cea de a treia cuprinde perioada de la robia babiloniana pana la sfantul Iosif, tiitorul sfintei familii.
    Compunerea grupelor din numarul 14 este rezultatul adunari a doua cifre de 7 care este un numar cu valente simbolice in sfanta Scriptura.
    Evanghelia pe care am ascultat-o astazi este ca un apel adresat constiintei noastre, o chemare sfanta ca acum, la nasterea lui Cristos, nu sa aniversam un eveniment istoric, ci sa facem in asa fel ca Isus sa se nasca si in inimile noastre si mai mult sa-i facem iesle permanenta in ele.
    Isus, din dragoste s-a intrupat. Si din aceeasi dragoste vine mereu spre noi, sa nu-l lasam sa astepte afara de viata noastra, ci sa-l primim acolo in sufletul nostru pentru ca va face in asa fel ca ochii nostri, la acest praznic minunat, sa se indrepte si spre cei nevoiasi: copii, batrani, vaduve, orfani abandonati, bolnavi si saraci.
    Craciunul este un mesaj special adresat celor singuri si neajutorati. De aceea fiecare dintre noi, crestini, ar trebui ca in aceasta perioada sa cautam, mai mult ca alta data, persoanele singure pe care sa le vizitam si carora sa le aratam ca nici ele nu sunt singure, ca Dumnezeu este cu ele si ca lui ii pasa de ele.
    Asa se traduce numele de Emanuel - Dumnezeu este cu noi -. Dumnezeu este cu noi atunci cand suntem in necazuri, cu noi este cand suntem slabi si cadem, in orice fel. Dumnezeu ramane cu noi, creaturile sale, si dupa moartea noastra, asezandu-ne in locul in care noi ni l-am pregatit inca de pe pamant.
    Duminica aceasta este numita ,,Dinaintea Nasteri Domnului" pentru ca ea are rolul de a ne pregati sufleteste pentru marele praznic al nasteri Mantuitorului lumi.
    Oare noi, cum ne-am pregatit sau ne pregatim pentru intampinarea nasteri Domnului ? Va afla Domnul pacii, pace si in sufletele noastre ?
    Fecioara a gasit loc sa-l nasca pe Fiul lui Dumnezeu intr-o pestera saraca material, dar bogata spiritual, va gasi si Isus in inimile noastre darurile spirituale, sadite de urmarea poruncilor sale ?
    Isus nu intra sa salasluiasca in inimile pline de ura, rautate, mandrie si desfranare. Si nu intra nici in casele unde stapaneste betia, ucidere, desfraul si necredinta.
    Trebuie ca nimeni sa nu aiba usile inimi si ale sufletului sau incuiate, ci sa le curete mereu, prin taina sfintei spovezi si sa le hraneasca si sa le adape cu Trupul si Sangele Domnului, ca astfel pregatiti sa ne impacam uni cu alti si impreuna cu ingeri in aceasta seara sfanta sa cantam: ,, Cristos se naste." Amin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.