Sfanta Evanghelie de astazi ne prezinta
intalnirea cerului cu alesul lui Dumnezeu in persoana unei umile fecioare
dintr-un orasel galilean, fara vreo semnificatie deosebita in istoria iudaica
pana la aceasta data, - Nazaret. Aici, intr-o umila casuta, pe mica ferestruica
intra Lumina lumi! In acea casuta are loc dialogul cerului cu pamantul prin
care se anunta, intregii omeniri, incheierea celei de a doua Aliante intre
Dumnezeu si, de asta data, cu intreaga omenire nu numai cu cei intai chemati ce
refuza harul divin - poporul iudeu. Cuvantul lui Dumnezeu, adus de mesagerul
cerului, ingerul Gavriil, asterne pacea nu numai in sufletul celei alese sa
daruiasca trup omenesc lui Dumnezeu, dar si peste intreaga omenire.
Prin acel: ,,Iata roaba Domnului, fie
mie dupa cuvantul Tau!" rostit de fecioara Maria, viata intregii
omeniri si, implicit, a fiecarui om in parte s-a schimbat. Omul a invins
pacatul. A invins moartea. A invins iadul si a dobandit fericirea si viata de
veci.
Sfanta Maria primeste, asadar, vestea
cerului prin care este incunostintata ca a fost aleasa sa devina Maica lui
Dumnezeu, modalitatea prin care se va intampla acest lucru, dar si aceea prin
care a dobandit ,,plinatate de har," sunt mistere ale lui Dumnezeu. Si
ca in aceasta plinatate Spiritul sfant o ,,va umbri" si va aduce in lume
pe Fiul lui Dumnezeu ca sa devina ,,sacrificiul universal" al impacari lui
Dumnezeu cu intreg neamul omenesc.
Tot in aceasta pericopa evanghelica ni se
prezinta si faptul ca, Dumnezeu, s-a ingrijit ca venirea Fiului Sau in lume sa
fie facuta printr-o pregatire prealabila, asa cum se cuvine, a poporului, pentru
intampinarea unui asemenea maret si sfant eveniment. In care sens sfantul
evanghelist Luca impletind zamislirea cerului in pantecele Elisabetei, cu sase
luni inainte de vestea cea mare a mantuiri adusa de ingerul Gavriil, Fecioarei
Maria, scoate in evidenta hotararea Tatalui de unire a cerului cu pamantul prin
Fiul sau Isus Cristos si de a arata ca: ,,La Dumnezeu, nimic nu este cu
neputinta!" Lc. 1; 24/37.
Primele cuvinte ale ,,mesagerului
ceresc" sunt cele prin care o anunta pe Fecioara Maria ca este ,,plina de
har" si faptul ca Domnul este cu ea pentru ca este ,,binecuvantata intre
femei" iar, ceea ce se va naste din ea va fi Fiul lui Dumnezeu si ca, asa
se va numi.
Fecioara Maria este facuta, asa dupa cum
remarca un frate, maternitatea divina, calitate unica si nerepetabila in
istoria intregii omeniri. La aceasta lucrare dumnezeeasca a Intrupari a
participat sfanta Treime: Tatal, Spiritul sfant si Fiul lui Dumnezeu care au
conlucrat la procesul maret de iertare si mantuire a neamului omenesc.
Fara ,,disponibilitatea" Fecioarei
Maria de a participa la acest plan maret dumnezeesc, fara mila si iertarea lui
Dumnezeu si fara Jertfa, cea de Mare Pret a Fiului lui Dumnezeu, neamul omenesc
ramanea, incontinuare, sub blestemul castigat de Eva, stramoasa noastra.
Dumnezeu, inca de la izgonirea protoparintilor nostri din Gradina Edenului a
promis ca, daca prin femeie a venit pacatul in om, facandu-l sa cada din har,
tot femeia, atunci cand va veni timpul, va aduce un Rascumparator care sa ,,zdrobeasca
capul sarpelui", adica sa nimiceasca puterea diavolului. Si, daca Eva
a fost blestemata si pedepsita, impreuna cu Adam, pentru neascultare, Noua Eva
- Maria - este ridicata la rangul de ,,binecuvantata intre femei"
si ,,plina de har".
Fecioara Maria devenind, astfel, veriga
importanta ce leaga planul lui Dumnezeu cu dorinta si speranta intregii omeniri
care strabate, ca un fir rosu, intreg Vechiul Testament. Cu toate ca, aceasta
sarbatoare cade, de regula, in timpul Postului Mare - al Pastilor, cand
intreaga crestinatate este in contemplatia cuprinsa de evenimentele Patimilor
lui Isus, ea ramane, totusi, o sarbatoare a bucuriei pentru ca in aceasta zi
vine din cer Cuvantul mantuiri ca sa se faca om si sa salveze intregul neam
omenesc.
In aceasta zi se implineste promisiunea lui
Dumnezeu de salvare a acestui neam. Data fixa a acestei sarbatori, aproape de
echinoctiul de primavara, pastreaza realitatea sensului anului liturgic,
fiindca, Nasterea lui Isus este tocmita, tot printr-o data fixa, la noua luni
dupa acest eveniment. Este ca o reproducere anuala a Creatiei, pentru ca:
,,dupa cum soarele, inainte de a-si arunca razele sale pe pamant, lumineaza, cu
lumina sa, de departe, cea mai mare parte a pamantului, tot asa si Cristos,
cand a rasarit in pantecele Fecioarei, a luminat, inainte de a se naste,
intreaga lume!" Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.