marți, 17 iulie 2012

Duminica dinaintea Botezului

  ,,Iata, eu trimit ingerul meu inaintea fetei tale ca sa pregateasca, calea." Mc. 1; 2/3


   Sfantul evanghelist Luca ne incadreaza in timp si spatiu ineputul predicii sfantului Ioan Botezatorul - puntea de legatura dintre Testamentul Vechi si Testamentul Nou: ,,In al 15 lea an al domniei cezarului Tiberiu, pe cand Pontiu Pilat era procuratorul Iudeii... in zilele arhiereilor Anna si Caiafa... " (Lc. 3; 1/2). Si astfel putem sa determinam ca, la sfarsitul anului 29, inceputul anului 28 (îc), pe malurile raului Iordan isi face aparitia Inaintemergatorul, cel care urmeaza sa pregateasca drumul veniri lui Isus, pentru a reface legatura rupta intre Dumnezeu Tatal si om. Legatura ce nu putea sa se refaca fara o interventie divina, si de aceea, Dumnezeu, in marea sa iubire pentru poporul creeat dupa chipul si asemanarea sa, trimite, ca mijloc de reparare, pe Fiul sau Unul nascut care sa refaca aceasta legatura prin jertfa sa pe cruce. 
  Timp de 300 de ani nu se mai auzise in Israel, nici o voce de profet, totul parea ca se terminase. Dumnezeu nu mai dorea sa comunice cu poporul sau si astfel intreg poporul iudeu era intr-o nerabdatoare asteptare. Si, deodata, se aude un glas care striga in pustiu si marturiseste ca peste Israel, a venit lumina si ca, in mijlocul poporului: ,,se afla acela pe care voi nu-l stiti, cel care vine dupa mine, dar care a fost inainte de mine si caruia eu nu sunt vrednic sa-i dezleg cureaua incaltamintelor" (Io. 1; 26/27) Dar, pentru a fi cunoscut trebuie, mai inainte, sa fie curatata calea, sa dispara din inima omului: mandria, ura, desfraul, minciuna, dusmania, etc., pentru ca mantuirea vine numai in sufletele acelora care se pocaiesc de pacate, care au alungat de la ei omul vechi. I
  Ioan Botezatorul le cere celor ce vor sa vada lumina lui Dumnezeu sa fie pregatiti; sa se ajute unul pe altul si in, special, pe cei saraci si neajutorati. Vamesilor, le cere sa se abtina de la inselaciune si sa nu ia mai mult decat trebuie de la cei de la care strang darile. Soldatilor, sa nu asupreasca pe nimeni, sa fie drepti si corecti, multumiti cu ceea ce li se ofera sa nu doreasca mai mult. Fariseilor, le atrage atentia ca nu mai au loc de scapare pentru fatarnicia lor si ca, a sosit timpul cand trebuie sa dea socoteala pentru faptele lor. I
   In acea perioada in Israel se formasera doua mari secte: fariseii si saduceii. Primi se considerau ca singuri cunoscatori si intrepreti ai Legii vechi, a Legii lui Moise, cu toate ca, in ralitate, nu faceau nimic din ceea ce propovaduiau, ci se ingrijeau de cumularea de averi si traiau in lux si defranare. Mereu faceau observatii oamenilor din popor pentru micile greseli facute de acestea, desi, ale lor erau cu mult mai mari si mai grave, de aceea Isus le spune: ,,plini de fatarnicie si de faradelegi" Mt. 23/28. 
  Cealalta secta, a saduceilor, nu credea in nemurirea sufletului si erau de principiul: ,,bea si mananca pentru ca dupa moarte nu mai este nimic." Pe acestea, dar si pe poporul care apucase pe cai gresite, vrajitorii, jocuri de noroc, distractii ieftine, etc., Ioan îi apostrofeaza si le cere fapte demne de pocainta si graba pentru ca; ,,securea sade la tulpina copacilor" si este pregatita. 
  La fel si noi, fara fapte bune; spovada si hranirea cu adevarata mancare nu o sa ne asiguram Imparatia Cerurilor. Amin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.