,,Asa, dupa cum v-a iertat pe voi Domnul, la fel sa va iertati si voi" Col. 3/13
Din sfanta Evanghelie de astazi, ascultatorul sau urmasul lui
Cristos, mai bine spus, trebuie sa retina ca are datoria de a ierta, pe
de o parte si ca exista si un motiv pentru care este dator sa faca acest
lucru. Aceste invataturi decurg din faptul ca primul care a iertat omul
si neamul omenesc a fost Dumnezeu si care face acest lucru si astazi
si-l va face pana la sfarsitul veacurilor si apoi, din ,,cea mai mare
porunca," dupa cum spune Isus, cea a iubiri aproapelui.
Pentru a
ne face o imagine asupra diferentei dintre iertarea lui Dumnezeu si
iertarea pe care o face omul, Evanghelia ne spune ca sluga ii datora
stapanului sau o valoare, care calculata in zile de munca de atunci,
echivala cu aproximativ 24o ooo de ani, adica nu avea cum sa-i
plateasca, in timp ce datoria prietenului sau, abea daca ajunge la o
jumatate de zi de munca. Si totusi stapanul, adica Dumnezeu, iarta
omului mult mai mult decat este omul dator aproapelui sau. Iar valoarea
iertari, pe care ne-o acorda Dumnezeu, este in crestere continua pentru
ca omul continua sa greseasca, sa pacatuiasca, astfel incat viata omului
in raport cu Dumnezeu este o vesnica iertare de care omul are nevoie.
Deci, iertarea lui Dumnezeu are o valoare incomensurabila. Lui Dumnezeu
nu-i este greu sa ne ierte, chiar daca, asa dupa cum am spus, nu ne
iarta numai o singura data, dupa cum face omul cu aproapele sau, si cu
toate acestea, omului, ii pare foarte greu sa o faca. Si aceasta pentru
ca omul nu este in stare sa priceapa si sa analizeze in profunzime
gestul iertari, chiar daca fiecare dintre noi ne simtim foarte bine cand
suntem iertati. Si cu toate acestea omul refuza sa-l faca si pe
aproapele sau partas acestor sentimente. Iar daca o face, o face, cu
foarte multa retinere si doar asa, ,,din varful buzelor," dupa cum spune
proverbul si nu din inima, cu sentimentul datoriei implinite.
Iertarea, dupa cum spune Sirah, duce la dobandirea intelepciuni prin
care omul ajunge sa cunoasca uraciunea pacatului si detestarea lui.
Iertand aproapelui iti cunosti mai bine si propria-ti vinovatie in fata
semenilor si in fata lui Dumnezeu. Apoi, iertand aproapelui, mai
dobandesti puterea de a cere si tu iertarea si mai presus puterea de a
te smeri, care este temelia sfinteniei, precum si pacea si fericirea
sufletului. Iar in plan social, iertarea, este cel mai mare serviciu
adus pacii si evitari conflictelor armate. Daca cei care detin puterea
politica ar fi cuprinsi de darul iertari si de puterea de a cere
iertare, multe dintre conflictele acestei lumi s-ar incheia sau chiar
s-ar sfarsi din fase.
Sigur ca iertarea nu inseamna si renuntarea
la dreptate. Nu este suficient sa-ti spun: ,,Ti-am furat masina. Te rog
iarta-ma!" si cu aceasta am incheiat totul. In conceptia moralei
crestine, gresala se iarta, dar dreptatea trebuie indeplinita si paguba
recuperata. In alte conditii, pacatul comis nu se iarta.
A ierta aproapelui nostru este conditia indinspensabile a iertari noastre de catre Dumnezeu.
Adesea opera de incalcare a iertari este indeplinita de crestini
despre care se crede ca sunt buni, fideli biserici, evlaviosi si care
inteleg ca poruncile lui Dumnezeu sunt importante pentru viata lor.
Insa, din nefericire, chiar daca este o parere generala, vedem ca o buna
parte dintre ei sunt aceea in care sentimentul uri se manifesta cu
multa patima. Crestini practicanti care fac si fapte bune totusi refuza
sa ierte, refuza sa uite gresala aproapelui sau. Ii vedem ca
frecventeaza aceeasi Biserica, dar ei nici macar nu se saluta. Si nu-si
vorbesc. In multe localitati, asa numiti crestini buni se dusmanesc
toata viata, fie cu vecinul, fie cu parinti, fie cu un frate, s.a.m.d.
Uni se considera mai buni decat alti. Alti mai crestini decat ceilalti.
Dar si uni si ceilalti pacatuiesc si aceasta pentru ca nu sunt capabili a
respecta porunca lasata noua de Isus, aceea de a ne iubi aproapele ca
pe noi insine. Mai grav este ca aceste pacate au format grupuri de
familii care cultiva o ura ereditara in sanul propriilor membri si
implicit in cel al colectivitati in care traiesc; sat, oras, etc. De
aceea trebuie sa contientizam ca, a cere iertare si a acorda iertarea,
nu este o fapta iesita din comun, ci o fapta normala, in conceptia
iubitorului de Dumnezeu. Este ceva natural, uman, ce trebuie sa se
petreaca intre indivizi unei societati, si cu atat mai mult intre
crestini. A ierta nu inseamna ca esti un erou, din contra, inseamna ca
esti un crestin care a reusit sa invete alfabetul credintei.
De
asemenea, nu este normal sa mergem la Spovada si sa fim multumiti ca
preotul nu ne-a intrebat si de pacatul pe care l-am savarsit si ca am
scapat cu o rugaciune sau doua, etc., ci trebuie sa continuam si noi, in
viata noastra, iertarea pe care am primit-o la spovada, de la Tatal
Nostru si de la Mantuitorul nostru Isus Cristos. Dupa cum trebuie sa
meditam foarte profund asupra cererilor din rugaciunea domneasca Tatal
Nostru si mai ales atunci cand rostim: ,,si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri"
observand pericolul la care ne expunem cand cerem acest lucru, cand
inima noastra este plina de ura si de razbunare. Dar, nici sa nu te miri
ca Dumnezeu, care stie cum esti, iti trimite boli si necazuri,
deoarece, chiar tu ti le-ai cerut ! Dumnezeu, doar, ti-a indeplinit
cererea ! Chiar si in incheierea Evangheliei de astazi, Isus, iti spune
cum vei fi iertat: ,,Tot asa va face si Tatal meu, care este in ceruri, daca nu va ierta fiecare fratelui sau, din inima !" Amin.
joi, 19 iulie 2012
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.