Una din insusirile cele nemarginite ale lui
Dumnezeu este atotstiinta sa, pe care ne-a demonstrat-o in nenumarate
interventi dealungul vieti sale pe pamant, din care putem aminti:
- cunoasterea inclinatiei spre desavarsire a
femeii cananience;
- trimiterea lui Petru la mare de unde
pescuieste acel peste in care gaseste satirul cel de mare pret cu care
plateste, pentru el si pentru Isus, impozitul;
- cartirea evreilor, vazand ca Isus a intrat sa
manance in casa unui pacatos;
- credinta si ravna cea mare a lui Zacheu spre
cele drepte si dorinta lui, sincera, de indreptare.
Hotararea lui Zacheu de a se indrepta
vine din realizarea faptului ca:
1.
avem o datorie de dreptate fata de Dumnezeu;
2. avem datorie fata de Dumnezeu
ce deriva din faptul ca prin Taina sfantului Botez suntem incorporati in
Cristos si a faptului ca am devenit fii ai lui Dumnezeu.
Prin Botez ne-am nascut la viata
harului, devenind madulare ale Trupului Tainic al lui Cristos si astfel
trebuie sa-i impartasim soarta prin transformarea vieti;
3. datoria de dreptate fata de
constiinta noastra, de noi insine, si cea fata de aproapele nostru.
Zacheu a ajuns la
concluzia ca:
1.
pacatul il desparte pe om de Dumnezeu in baza dreptului de stapan si
creator suprem;
2.
dreptatea cere repararea daunei pricinuite printr-un act de ispasire,
egal cu paguba produsa.
Pocainta lui Zacheu este exemplul de spovada ce
trebuie urmat de catre toti crestini si este singura cale de inpacare a
omului cu Dumnezeu si de indreptare a noastra.
Obligatia de a ne spovedi decurge din
iubirea fata de semeni nostri pentru care ne putem ruga, la fel cum
sufletele din manastiri trebuie sa fie gata pentru ispasire, pentru
pacatele altora.
Ce a
facut Zacheu ? Fiind mustrat de faradelegile pe care le-a facut, ca
vames, fata de conationali sai, incepe sa-si marturiseasca toate aceste
pacate si, singur, isi ia acel angajament (canon) aspru: ,,Iata,
jumatate din averea mea o dau saracilor, iar daca am nedreptatit pe
cineva cu ceva, ii intorc insutit."
Ispasirea si pedeapsa trebuie sa fie
proportionala cu gravitatea pacatului si sa fie insotita de o parere de
rau perfecta, deoarece, fara existenta in persoanele pacatoase a unei
dureri constante pentru pacatele anterioare, nu se inainteaza pe calea
mantuiri.
De fapt, este cu
mult mai bine si mai usor, sa-ti ispasesti pedeapsa aici pe pamant,
decat in viata vesnica. Altfel, oricat de mare ar fi lumanarea pe care o
aprinzi la biseica si oricat de mare ar fi darul, adus ca ofranda,
acestea nu aduc mantuire daca, mai inainte nu te-ai lepadat de pacate.
Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.