In prima zi dupa Botezul Domnului, sfanta noastra Biserica praznuieste
pe cel care a fost trimis de catre Dumnezeu sa pregateasca drumul, lui
Isus, calea inceperii propovaduirii vestii bune. Ultimul prooroc al
Vechiului Testament despre care Isus spunea: ,,nu exista nimeni, nascut din femeie, mai mare decat Ioan"
Lc. (7/29). El are misiunea anuntarii, intregi omeniri, ca Mesia cel de
mult asteptat si dorit a venit. Vestea descoperii luminii care va
lumina, nu numai poporul ales dar si intreaga omenire. A descoperiri lui
Isus chiar in multimea de pe malurile raului Iordan care asteapta
randul sa fie botezata de Ioan. Pentru misiunea pe care Dumnezeu i-a
incredintat-o lui Ioan, el se pregateste foarte intens prin post si
rugaciune in cele mai grele conditii ale desertului, oprindu-si trupul
de la orice desfatare si supunandu-l la aspre incercari. Il vedem in
pustiu imbracat cu haine din par de camila si mancand miere de albine
salbatica. Nu are pat, nu are perna, nu are masa si scaun, are doar
ciulini si pietrele incinse de soarele desertului nemilos. Dar mai mult
il are pe Dumnezeu care i-a dat aceasta minunata misiune, aceea de a-l
descoperi si boteza pe Fiul sau, unul nascut. Sa fim si noi pregatitori
de cai pentru cei care inca nu l-au cunoscut pe Isus, sau chiar daca
l-au cunoscut candva, acuma l-au uitat ! Si, mai ales, sa fim cei care-l
anuntam si altor inimii insetate si dornice de a gusta din apa cea
mantuitoare pe care Isus o da intregii omeniri. Sfantul Ioan Botezatorul
mai este sarbatorit inca in doua zile de porunca de catre biserica
noastra pentru ca el va veni tot ca Inaintemergator la cea de a doua
venire a Fiului lui Dumnezeu.
Cel de al doilea eveniment pe care-l
sarbatoreste Biserica noastra astazi este comemorarea sfantului Nechita
de Remesiana, adevaratul increstinator al romanilor, supranumit si ,,evanghelizatorul dacilor."
El se naste in Remesiana, tinut in fosta Iugoslavie si devine episcop
de Remesiana intre anii 364 - 414. Conform lui Gheorghe Sincai si a
istoricului Vasile Parvan, crestinismul nostru este de origine latina si
isi are originile in Dacia Traiana, intre anii 345 - 450, in perioada
episcopatului de la Remesiana al sfantului Nechita. Alti istorici, cum
sunt: N. Lascu, Paulin de Nola si G. M. Ionescu sustin teoria lui
Parvan. Ultimul afirmand ca apostolatul lui Nechita printre daco -
romani din sudul si nordul Dunarii, s-a facut cu autorizatia Papei de la
Roma, deoarece aceste teritorii, pana spre sfarsitul veacului al VIII
si inceputul celui de al IX lea veac se gasesc sub jurisdictia Romei.
Nicolae Dobrescu intr-o conferinta din 1909 de la Valenii de Munte spune
ca prezenta unor misionari crestini prin partile noastre este datata de
pe vremea hunilor. Unul dintre acestea fiind Nichita de Remesiana.
Unele marturii istorice, este drept nu prea multe, avand in cedere ce
perioade si vicisitudini s-au abatut peste istoria poporului nostru, il
fac prezent chiar si in partile Moldovei, dovada si o cantare
bisericeasca culeasa dintr-o comuna suceveana. Dintre lucrarile acestui
sfant, lasate Bisericii, amintesc: ,,Despre diferite minuni," ,,Despre
credinta," ,,Despre simbolul credintei." Despre Cuvant, Nechita afirma: ,,el lumineaza, intareste, conduce, da odihna, aduce pacea si stinge patimile, prin crucea sa."
Din nefericire acest sfant al Bisericii latine din Romania, pana acum
nu a fost amintit in izvoarele Bisericii Ortodoxe Romane. Abia acum au
inceput sa-l reconsidere ca fiind increstinatorul poporului daco roman,
de la sud si nord de Dunare si Moldova. Amin.
miercuri, 18 iulie 2012
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.